På styremøtet 5. november vedtok styret til Filminvest å tildele til sammen 4 200 000 kroner i produksjonstilskudd til to kinodokumentarer og en spillefilm etter kunstnerisk vurdering. I tillegg har fondet investert 1 500 000 kroner i en kinodokumentar og en spillefilm.
5,7 millioner kroner til 5 prosjekter
SALTO, PUS OG DEN DØDE FISKEN
LØV Film ved produsent Lillian Løvseth mottar 800 000 kroner i produksjonsstøtte til kinodokumentaren “Salto, Pus og den døde fisken”:
En modig ung jentes møte med sorg og sykdom sammen med hunden Salto og katten Pus.
Dette er både produsent Lillian Løvseth og regissør Nora Nivedita Tvedt sin første fullengde dokumentar. Løvseth har gjort flere spillefilmer som junior producer/producers assistent for Mer Film. Hun har også produsert kortfilmer hvorav flere animasjonsfilmer, og var nylig co-produsent på tv-serien SOLO. Tvedt har en bachelor i kreativ dokumentarregi fra Den Norske Filmskolen (2020) Hun har regissert en del korte dokumentarer, reklamefilmer og informasjonsfilm. Hun har også regissert en kort dokumentarserie, “Mattias sprenger grenser” for Empo TV og den korte dokumentaren “Show me your face when you look at a stranger”.
“Salto, pus og den døde fisken” er støttet av både Østnorsk filmsenter og Norsk filminstitutt og fondet har tidligere vært inne med 340 000 i utviklingsstøtte. Samlet støtte fra Filminvest er 1 140 000 kroner. Filmen nærmer seg fullfinansiering, og filmskaperne har en ambisjon om kinopremiere høsten 2025.
Utdrag fra konsulentens vurdering: “Salto, Pus og den døde fisken er en dokumentarfilm for barn, om 13-år gamle Tuni og hennes bestevenn Salto, en hvit maltipoo (hund). Dette handler om hvordan dyr kan gi oss mennesker trøst, og hvordan dette er blitt relevant for Tuni som har en alvorlig syk mamma og en bror som er gått bort. Et tung og alvorlig tema som behandles med letthet og humor. “Salto, Pus og den døde fisken” kan bli en gripende og viktig film. Filmskaperne mener det er for få kinodokumentarer for barn. Det er et sympatisk perspektiv. Prosjektet drives av et brennende engasjement, som vil komme filmen til gode.
NORGE VS. SÁPMI
UpNorth Film ved Håvard Bustnes mottar 1 000 000 kroner i produksjonsstøtte til kinodokumentaren “Norge vs. Sápmi” ( tidligere “Å kjempe mot vindmøller”)
En dokumentarfilm som følger den eksistensielle konflikten mellom de samiske familiene på Fosen, og utbyggingen av Europas største vindkraftanlegg med 151 gigantiske vindturbiner som truer livsgrunnlaget deres.
Bustnes er en av de mest erfarne dokumentarregissørene i vår region, og har gjennom 20 år som dokumentarfilmskaper hatt flere dokumentarer på kino. For disse har han vunnet mange priser og bemerket seg internasjonalt. Fra senere år kan nevnes Trond Giske – makta rår (2021) og Geronimos tapte stemme (2024). Filmen er støttet av Midtnorsk filmsenter, Norsk filminstitutt og fondet har tildelt prosjektet 300 000 kroner i utviklingsstøtte tidligere. Filminvest sitt totale bidrag er 1 300 000 kroner.
Utdrag fra konsulentens vurdering: “En personlig historie om hvordan kampen mot vindmøller tærer på privatlivet, balanseres fint med samfunnskommentar, og store spørsmål rundt majoritetens holdning til minoriteten. “Norge vs. Sápmi” kan bli en viktig film om vår kultur. Jeg mener det er på sin plass at man går bredt ut med en kinodokumentar på dette tema, og med Håvard Bustnes´ erfaring og forståelse for kinodokumentaren har prosjektet store sjanser for å lykkes”
THE END OF IT
Det største tilskuddet går til en spansk, norsk, britisk samproduksjon, “The End Of It” ved produsent Kamilla Kristiane Hodøl. Hodøl har siden 2011 produsert en rekke kortfilmer, blant annet “Takk for turen” (2016) i Norge, og flere andre i England hvor hun har hatt base inntil nylig. Hun har de siste årene vært produsent på spillefilmene Tides (2017), Great Yarmouth: Provisional Figures” (2022) og “The Damned”(2024). Hun er for tiden i gang med å sette opp en norsk avdeling av produksjonsselskapet Elation Pictures i Hamar. Elation Pictures Norway er norsk samprodusent på prosjektet sammen med norske Eye Eye Pictures ved Dyveke Bjørkly Graver og Andrea Berentsen Ottmar og den britiske avdelingen til Elation Pictures ved Emilie Jouffroy. Hovedprodusent er spanske Fasten Film, ved Adrià Monés. Regi og manus ved Maria Martínez Bayona.
Fasten Films har stått for flere spillefilmer som har markert seg internasjonalt. Eksempelvis “Inside the Yellow Cocoon Shell “, som vant Caméra d’Or i Cannes. Det samme gjelder Eye Eye Pictures som blant annet står bak “Syk pike” og “Armand”, norges Oscar-kandidat som også har vunnet Caméra d’Or i Cannes.
Bayona er en spansk London-basert regissør som ble uteksaminert fra The National Film And Television School i 2016. “The End of It” er hennes spillefilmdebut. Tidligere har hun gjort flere prisvinnende kortfilmer, for eksempel de to lengre novellefilmene “Mia” (2016) og “Such Small Hands” (2020).
THE END OF IT er et konseptuelt drama. Science fiction, blandet med mørk humor. I et nært fremtidsscenario er aldring kurert, og folk lever tilsynelatende bekymringsløse liv i en verden hvor alle ser ut til å være i tidlig 40-årene. Men, hvordan stiller man seg til livet når man kan leve evig? Og hva betyr det for menneskeheten at vårt evige liv setter en stopper for alt nytt liv? I en tid hvor aldring kan kureres og eksistensen er uendelig, skaper Claires beslutning om å dø kaos i samfunnet og gir liv til hennes egne relasjoner.
Fra fondets side er 2 400 000 kroner et stort beløp til en internasjonal co-produksjon, men fondet ser på dette som en ypperlig sjanse for den regionale bransjen til å arbeide på en stor internasjonal produksjon. Filmen har et totalbudsjett på 94 574 400 kroner, hvorav norsk andel av budsjettet er 6 252 695 kroner, og den regionale spenden er rett under 4 millioner kroner. Prosjektet involverer blant annet Helmet (VFX), Klipp&Lim (grafikk) og The Lipp (lyd). Filminvest ser positivt på at Kamilla Hodøl oppretter en avdeling og flytter til Jessnes i 2025. Hun er en solid produsent med internasjonale kontakter som hun ønsker å dele med regional bransje. Hun har tidligere samarbeidet med Henrik Martin Dahlsbakken på noen kortfilmer samt utvikling av “Gledelig jul”.
Som et resultat av disse tildelingene, er fondets tilgjengelige støttemidler for 2024 brukt opp
(med unntak av avsatt støtte til manus 2/24 og Lillehammer-midler 24. Begge disse ordningene har søknadsrunder som er under behandling).
DANCING QUEEN I HOLLYWOOD
Fondet investerer 1 000 000 kroner i spillefilmen Dancing Queen i Hollywood, fra Amarcord ( tidligere støttet og omtalt 20.12.23)
HEX
Fondet investerer også 500 000 kroner i kinodokumentaren “Hex“, fra Herstory ved produsent Mari Nilsen Neira og regissør Maja Holand.
I hjertet av Norges store svartmetall scene dukker plutselig en ny kraft opp. Det har vært farlig stille alt for lenge. Tre kvinner har inngått en treårig pakt der de skal vie hele sitt liv til å vekke verden og seg selv som hekser i det feministiske bandet, Witch Club Satan. Denne karakterdrevne dokumentaren utforsker historien om å våge og ta plass som kvinner i et av de tyngste gubbeveldene i verden. Og det uten å kunne spille instrument fra før. Filmen følger Nikoline, Johanna og Victoria som ikke bare bryter barrierer, men som også tar et steg inn i heksenes mystiske rike og historie for å finne veien til kvinnelig frihet. Men vil de kunne etterleve det de selv synger om?
Filmen er tidligere støttet av Midtnorsk filmsenter og Norsk filminstitutt, og blir Holands langfilmdebut. Holand er utdannet fotograf ved Den Norske filmskolen, og hun har også en bachelor i dokumentarfilm fra Høyskolen på Lillehammer. Hun har vært både klipper og fotograf på en rekke dokumentarer og var dessuten fotograf på SKAM.
Utdrag fra konsulentens vurdering: HEX er et originalt prosjekt som inntar et feministisk perspektiv på en uventet og frisk måte. Med black metal-settingen kan dette bli en spennende audiovisuell opplevelse.
Bilde: Kamilla Kristiane Hodøl